
1 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Defamation and editorial misconduct in a Wiley journal 
 
 
 
 
 

Peter C Gøtzsche, Professor, Director 

 
 

 
 
 
Institute for Scientific Freedom 
Copenhagen 
Denmark 
https://www.scientificfreedom.dk/  
 
pcg@scientificfreedom.dk 
 
Mobile: +45 53 64 20 66 
 
 
  



2 
 

Abstract 
 
It is a serious offence to fabricate and publish defamatory lies about a colleague in a medical 
journal and even worse when the journal and the publisher cover this up. This happened to me. I 
discuss here my futile attempts to get the truth out and to rebut a mendacious essay published by 
Oxford professor Trisha Greenhalgh and three colleagues in a Wiley owned journal, Journal of 
Evaluation in Clinical Practice. They purported to have analysed the current Cochrane crisis that 
resulted in my expulsion from Cochrane in a disinterested fashion, which they did not. Wiley has a 
conflict of interest, as it also publishes the Cochrane Library. The editor should resign. No one 
should work for a publisher like this. I needed to publish my rebuttal in the Indian Journal of 
Medical Ethics, a staunch defender of scientific freedom and editorial independence not owned by 
a publishing company.  
  



3 
 

On 18 March 2019, Oxford professor Trisha Greenhalgh and three colleagues published a seriously 
defamatory article about me in Journal of Evaluation in Clinical Practice (1). They purported to 
have analysed the current Cochrane crisis that resulted in my expulsion from Cochrane in one of 
the worst show trials ever conducted in academia (2) in a disinterested fashion, which they did 
not. There are many lies in their article (3) and the worst is this one:  
 
“In a further strand in the ’bad behaviour’ narrative, Gøtzsche was suspended in October 2018 
from his position at the Rigshospitalet and University of Copenhagen, allegedly for mixing his 
private expenses with those of the Nordic Cochrane Centre and failing to comply with 
independent financial audits.”  
 
They gave a reference that says absolutely nothing to this effect. As I have detailed in a book, I was 
fired from the job I had held for 25 years for no good reason (4). In my capacity as a democratically 
elected Governing Board member, I had challenged Cochrane’s CEO’s, Mark Wilson’s, virtually 
total control over the board, his mismanagement of Cochrane, and the direction in which he was 
taking the organisation towards scientific censorship and too close relations to the drug industry. 
Freedom of Information requests revealed that the CEO went well beyond his brief to demand my 
removal from the Nordic Cochrane Centre, resulting in my sacking (4). 
 
I immediately wrote to Mathew Mercuri, the Editor-in-Chief of the journal, who copied Danielle 
Chilvers, Journals Publishing Manager at Wiley, on his reply. Initially, he accepted my concerns: “I 
understand how you might feel that this article was an attack on you … The editorial team and the 
publisher take very seriously the need for constructive dialogue.” He invited me to respond to 
Greenhalgh et al.’s paper in as much space as I needed, even more than the usual 5000 words.  
 
On 28 March, I explained to Mercuri that the issue was grave because Greenhalgh et al.'s paper 
was seriously libellous, and that I considered to sue for defamation. I suggested he asked 
Greenhalgh where - precisely - she got the wrong information from and sent her reply to me. I 
noted that an erratum in the journal would not be enough. He would need to retract the paper 
and explain to the readers in some detail why. I also confirmed my interest in publishing a rebuttal 
because many readers knew about the paper. Finally, I explained that the fraud could have 
consequences for me as my income as an independent consultant depends on people having trust 
in me (4).  
 
“All the appropriate procedures have been carried out” 
 
Mercuri responded that they took the issue I had raised very seriously, as they could not have 
libellous claims in the journal. However, 11 days later he wrote: “We will not be taking any further 
action. We have gone through the standard procedures when accusations are made of this type 
and we believe all the appropriate procedures have been carried out. On the basis of our 
examination of the issue we believe there is no case to answer here. I have cc'd Danielle Chilvers 
on this email, as she can attest to the publisher's position on the issue you raise.” 
 
Clearly, Wiley didn’t care that seriously defamatory lies were propagated in one of their medical 
journals. I wrote to Mercuri that, “It doesn't matter what your standard procedures are. What 



4 
 

matters is that you did not detect that the reference offered for the defaming and false comment 
that I was fired because I abused public funds says absolutely nothing to this effect. The BMJ 
would never have allowed such a comment to be published; they would have consulted with their 
lawyers and they would have found out that Greenhalgh's accusation is baseless and that the 
reference is erroneous, too.”  
 
I reiterated that this was very serious, as no one would want to hire a person they think have 
abused public money. I repeated that Mercuri should ask Greenhalgh from where she got the false 
information and also publish an erratum. I also asked whether the journal had an Ombudsman and 
was a member of the Committee on Publication Ethics. Mercuri never responded to these 
questions but he did contact Greenhalgh who provided him with three additional references 
regarding the defamatory statement.  
 
As Mercuri did not forward the additional references to me, I asked him to do so. None of the 
three references provided any support to Greenhalgh’s mendacious statement. Mercuri wrote 
that he had “gone through the articles (and many others) in detail and I have forwarded your point 
that none of the sources state that you got fired because as a result of what is stated in the 
allegation. I have asked about that and other questions of my own to the authors.” 
 
Not a transparent and fair process 
 
Mercuri forwarded my questions to him to Greenhalgh but did not inform me about his questions 
to her and did not say what his own conclusion was after having read the articles. He also gave me 
promises he did not keep: “All parties agree that any points that cannot be substantiated will be 
addressed ... I promise that regardless of the outcome that your voice will be heard in the 
Journal.” 
 
On 26 May, I submitted my rebuttal of Greenhalgh et al.’s article and reminded Mercuri about my 
need to know from where Greenhalgh got the false information. I also asked whether he had 
published an erratum and whether Greenhalgh had retracted her libellous and untrue statement. 
As this was now ten weeks after Greenhalgh et al.’s publication, it illustrated an incredible 
disregard for a very serious matter.  
 
Mercuri now admitted, for the first time, that, “We agree that the blogs do not support a claim 
that you were dismissed due to mismanagement of funds.” He noted that they planned to publish 
a corrigendum linked to the article and an editorial, and that he did not believe it a good idea to 
present the Greenhalgh paper in an issue (it had so far only been published on the web) without 
the corrigendum and a response by me (and others) alongside. The only one of these promises 
Mercuri kept was to publish a corrigendum, but not even that promise was fully kept.  
 
The same day, the journal published a letter that was highly critical of Greenhalgh et al.’s paper 
(5): “The authors claim that their analysis is neutral; instead, it appears to privilege one 
perspective over the other and to support the inclusion of pharmaceutical and device industries in 
the production of scientific knowledge and in science policy. The disagreement between Peter 
Gøtzsche and Cochrane's management, which culminated in Gøtzsche's removal from Cochrane's 



5 
 

board, centres on Gøtzsche's public statements that industry-related conflicts of interest have 
permeated Cochrane's supposedly independent scientific processes. Greenhalgh et al claim to 
‘distil insights on the structural issues … without taking a definitive position on the accuracy of 
either narrative.’ They do declare, however, that Gøtzsche and the principle of scientific freedom 
he campaigns for are ‘a relic of the past.’” 
 
No editorial independence 
 
Four days later, Mercuri wrote to me about my submitted manuscript: “Given the nature of this 
issue, it will need to be cleared by the publisher to ensure that we are not raising the stakes with 
respect to any legal issues, but rather, this is acknowledged and recognized as a scholarly debate. 
My brief read gives me some concern about the language with respect to the Greenhalgh paper - 
for example, we are working through removing any libellous statements. Once those are removed, 
it will not be correct to target the manuscript on that issue (of course, we will need to pass this 
through the publisher). I am quite happy that your side of the story will be available to provide 
context to the discussion.” 
 
There were no “libellous statements” in my manuscript. I responded, copying Chilvers at Wiley: 
“This is not about ‘raising the stakes with respect to any legal issues.’ My paper is factual, and is a 
reply to Greenhalgh's paper, which you invited me to submit and would ensure got published (as I 
have a right to defend myself against defamation). I have been an editor for many years and a 
member of international organisations for editors, and I know that the approach you suggest is 
wrong. Greenhalgh's paper is out in the public domain and cannot disappear again, and her 
libellous and totally false statements have harmed me. Therefore, even if you remove the libellous 
statements post hoc, I am of course entitled to tell your readers about them and respond to them. 
This is what we call fair defence and also what characterises an open debate. I ask you to seriously 
consider your plan of action. You might make it worse for yourself if you pursue it.” 
 
Mercuri responded in a way that raises serious questions about editorial independence: “The 
publisher has a right to weigh in on what they publish. I work for them, so I am obligated to 
acknowledge their input on all decisions I make. I agree that you have every right to defend 
yourself.” 
 
Wiley seems to have abused their power, both in relation to its Editor-in-Chief and me. It is of 
course convenient for the publisher to conceal that I was defamed and to ignore my right to 
defend myself. This was exactly what happened. Still the same day, I clarified my views: 
 
“I was trying to tell the journal that it was embarking on a wrong course ... You cannot remove 
Greenhalgh's libellous statement and they argue that I do not need to discuss it because you have 
removed it. This is not how the world functions. It is out there forever. I am confident that the 
people at Wiley understands how serious this is. Wiley has a conflict of interest in this affair 
because the Cochrane Library is also published by Wiley. Wiley needs to proceed very carefully 
and thoughtfully in this matter. I copy Wiley on this mail.” 
 
Wiley shows its true face 



6 
 

On 10 June, Mercuri wrote: “We have completed the process of our investigation into the 
Greenhalgh et al. paper. Our decision is to issue the corrigendum (which will be linked to the 
article) as follows: 
 
The article Greenhalgh et al., [1], was edited to remove a statement that was not directly supported by its stated 
source, a Danish news article by Løntoft dated 19th September 2018 [2]. The authors wish to apologize for the 
oversight. 
  
1. Greenhalgh, T, Ozbilgin, MF, Prainsack, B, Shaw, S. Moral entrepreneurship, the power-knowledge nexus, and the 
Cochrane “crisis”. J Eval Clin Pract. 2019; 1– 9. https://doi.org/10.1111/jep.13124 2. Løntoft S: Ellen Trane: Nordisk 
Cochrane Center skal granskes. Blog dated 19th September 2018. Accessed at 
https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/ellen-trane-nordisk-cochrane-center-skal-granskes on 15.12.18. 
 
The specific statement that will be removed is the following paragraph: 
 
‘In a further strand in the ‘bad behaviour’ narrative, Gøtzsche was suspended in October 2018 from his position at the 
Rigshospitalet and University of Copenhagen, allegedly for mixing his private expenses with those of the Nordic 
Cochrane Centre and failing to comply with independent financial audits.5 The arrangement between the Centre and 
the Rigshospitalet was unusual: when the former was established in 1993, it was physically located within the latter 
since Gøtzsche was employed there at the time. The Rigshospitalet received and processed grants for the Nordic 
Cochrane Centre and formally employed its staff, but it did not, apparently, view itself as overseeing the Centre's 
academic work.5 Since the external advisory board of the Nordic Cochrane Centre allegedly never met, Gøtzsche 
alone appeared to be responsible for setting the Centre's agenda and enforcing standards.5’ 
 
I am sorry for the long delay. As you can appreciate, there are many moving parts to this endeavour.” 
 
Many moving parts? Seems to me to be the editor’s admission that he does not have editorial 
freedom, and that it is important for Wiley to suppress the scandal completely, leaving the readers 
in total ignorance about the defamation and the lies.  
 
I replied that, “By saying: ‘remove a statement that was not directly supported by its stated 
source’, you indicate that, after all, it might be true what Greenhalgh et al. wrote. The use of the 
word ‘directly’ implicates this. You should know better, as an editor, how to use language. I 
request you write something different and I suggest: 
 
‘The article Greenhalgh et al., [1], was edited to remove a statement that was not supported by its 
stated source or any other source, which we have verified after having contacted Greenhalgh. The 
source Greenhalgh et al. used was a Danish news article by Løntoft dated 19th September 2018 
[2]. The authors wish to apologize for the oversight. We have been contacted by Peter C. Gøtzsche 
who has drawn our attention to the fact that Greenhalgh's allegation is totally groundless. His 
hospital has declared publicly that they have not found any confusion of private money, 
government grants and other funds.’ 
 
Please respond immediately. You seem not to realise how serious this is but continue to trivialise 
Greenhalgh et al.'s libellous statement that lacks any foundation. I asked you to ask her from 
where she got the information, and she sent you other articles which also had no bearing on what 
she claimed. It therefore seems to me she must have made it up herself.” 
 



7 
 

Mercuri replied: “We will not be incorporating your requested changes into the corrigendum 
statement. The purpose of the corrigendum is to correct the error. It is not a position statement. 
The corrigendum can only relate to the particular source in question.”  
 
Three weeks later, I wrote: “Since I have been exposed to lies and libel in your journal, I had 
expected a prompt reply to my email from 13 June, almost a month ago. Will you please respond 
immediately and in particular state that you will publish my article as soon as possible in order to 
correct to public record?” 
 
The same day, Chilvers from Wiley sent me the proof of the corrigendum: “This will be published 
alongside the Greenhalgh et al article imminently.” This promise was not kept either. The 
corrigendum was not published alongside the article.  
 
Wiley violates rules for publishing 
 
I responded: “According to all the guidelines that I am aware of, you are not allowed to remove 
anything from an article that has been published. Not even if you retract an article, can you 
remove it from the public record. The prestigious International Committee of Medical Journal 
Editors notes: ‘The text of the retraction should explain why the article is being retracted and 
include a complete citation reference to that article. Retracted articles should remain in the public 
domain and be clearly labelled as retracted.’ Furthermore, I would like to get an immediate reply 
to my question below. You should publish my article in the same issue as the one where you 
intend to publish the corrigendum. I am highly surprised by the lack of professionalism I encounter 
here.” 
 
Still the same day, Wiley threw in a heavyweight, Martin Vinding, Editorial Director, Health 
Sciences, who wrote: “The decision to correct the article by Greenhalgh et al. has been taken by 
Wiley and the Editor-in-Chief. As you know, it’s not a case of retracting an entire article whereas 
removing part of an article without a complete citation of the removed part is required under 
certain circumstances. For more general information see here: 
https://authorservices.wiley.com/ethics-guidelines/editorial-standards-and-processes.html. The 
decision to reject or accept manuscripts for publication is the prerogative of the Editor-in-Chief.” 
 
The editor breaks his promises of publication 
 
As the Editor-in-Chief had told me on several occasions that I would have my say in the journal, 
there should be no problem with keeping this promise, but this was also broken. When people get 
in trouble and have no good defence, bad conscience, or both, their emails tend to become 
lengthy. Mercuri responded three days later, in 1411 words, and, in contrast to all other emails, I 
was now no longer Peter but Dr. Gøtzsche. It was abundantly clear to me that, no matter what I 
did, I would never make it to the journal.  
 
Mercuri opined that my paper was not appropriate for an academic journal, which was amusing, 
considering how poor the pompous paper by Greenhalgh et al. was, with all its philosophical 
mumbo jumbo (3). Furthermore, they had repeatedly ascribed views to us we don’t have and 



8 
 

consistently used positive terms about Cochrane and negative ones about me and my supporters 
(3).  
 
Mercuri wrote that my paper was “incredibly disorganized.” Really? I published virtually the same 
paper three months later in the Indian Journal of Medical Ethics (3), a staunch defender of 
scientific freedom and editorial independence.  
 
Mercuri asserted that I explained the issues “in the most impolite way possible” and that many of 
my claims were not supported. This is not true (3,4). My paper is factual and, in contrast to 
Mercuri and Wiley, I hold people accountable for what they do wrong.  
 
The oddest of Mercuri’s comments was perhaps this one: “We are not here to litigate in public.” 
 
Further misconduct and cover up 
 
I did not respond to this, as it would have led nowhere. However, when, on 22 October, I 
incidentally found out that Greenhalgh et al.’s article had just been published in the journal (6), I 
wrote to Mercuri, copying the two Wiley people: “I would like to know immediately why the 
corrected article is not at all corrected? When I downloaded it today, the mendacious statement 
was still in the paper and the misleading ref. 5 was still there … See attached and also tell me 
where you published the Correction.” 
 
Later, the same day, I added that I had noted that the Corrigendum was on page 908 in the 
October issue (7) whereas the article was on pages 717-25: “Needless to say, people will not know 
when reading the article that there is a Corrigendum somewhere else in the journal. Further, the 
Corrigendum is false as it says that, ‘The article Greenhalgh et al (1) was edited to remove a 
paragraph that was not supported by its stated source.’ Nothing has been removed. What on 
earth is going on in your journal?” 
 
Mercuri’s email to Wiley was telling: “He is correct. The paragraph was not removed. I also 
requested the corrigendum be beside the article when I sent the order of papers for the issue. 
That clearly was not done.” 
 
Chilvers from Wiley replied: “My deepest apologies for this. I have confirmation that the section 
will be removed immediately. As for the positioning of the corrigendum ... Both within the issue 
table of contents and at the top of the HTML of the Greenhalgh article itself it can be seen that 
‘this article has been corrected’ with the link to the corrigendum. Users will see this when they 
access the article.” 
 
I replied: “I continue to be unimpressed by the standard of your work ... you decided to alert your 
readers about a very minor issue, on the frontpage of the article, where it still is, about a 
Wellcome Trust grant, whereas you refused to alert your readers to a much more important issue 
... I kindly ask you to make clear on the front page what the Corrigendum says, that you have 
removed a paragraph that was not supported by its stated source, and that this paragraph was 
defamatory and libellous.” 



9 
 

 
The minor issue Wiley had added to the frontpage was about Greenhalgh’s funding: “[Correction 
added on 23 August 2019, after first online publication: Wellcome Trust Senior Investigator Award 
to TG, Grant no: WT104830MA has been added in this version.]” 
 
Chilvers responded that users would know that there was a correction, referring to the table of 
contents page, or if they clicked on a link to the article.  
 
I explained that there still was nothing in the article itself. Therefore, when people send the pdf to 
others, they are not told that there has been an important correction. I asked why a trivial issue 
about Wellcome funding was listed on the frontpage of the article already in August while a much 
more important correction was still not listed.  
 
Chilvers replied on 29 October that Wiley would add a sentence to the HTML of the article. On 9 
November, I downloaded the article again, and this time the message about the correction was on 
the frontpage of the pdf, added only one day earlier: “[Correction added on 8 November 2019 
after first online: A paragraph, which was not supported by its stated source, has been removed in 
this version. Please refer to Corrigendum JEP13227].” 
 
Conclusions 
 
Censorship in medical journals is a growing problem, which is why I needed to publish my criticism 
of Greenhalgh et al.’s article in a morally intact journal (3), not owned by a publishing company. 
Wiley is a member of the Committee on Publication Ethics but nonetheless removed text from a 
published article, which is not allowed, and persisted in keeping their readers in total darkness 
about what the issue was about. I never got an explanation why Greenhalgh, an Oxford professor, 
fabricated a total lie about my handling of Cochrane related finances, and the Editor-in-Chief did 
not keep his promise of allowing me to defend myself in his journal, which was clearly not in the 
interest of Wiley, the publisher of the Cochrane Library. The editor should resign. No one should 
work for a publisher like this. 
 
Conflict of interest: I have dedicated my book about Cochrane’s moral collapse to the thousands of 
unpaid Cochrane volunteers that create Cochrane’s wealth and I have cited it in this paper. 
 
Funding: none.  
 
References 
 
1 Greenhalgh T, Ozbilgin MF, Prainsack B, Shaw S. Moral entrepreneurship, the power-knowledge 
nexus, and the Cochrane "crisis". J Eval Clin Pract 2019; Mar 18. doi: 10.1111/jep.13124. [Epub 
ahead of print] 
 
2 Timimi S. Book review: Death of a whistleblower and Cochrane’s moral collapse. Psychosis	2019	
Oct	30.	https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17522439.2019.1685584.				
 



10 
 

3 Gøtzsche PC. What is the moral collapse in the Cochrane Collaboration about? Ind J Med Ethics 
2019 Oct-Dec;4(4) NS:303-9. 
 
4 Gøtzsche PC. Death of a whistleblower and Cochrane's moral collapse. Copenhagen: People’s 
Press; 2019.  
 
5 Ulucanlar S. Letter in response to: Greenhalgh T, Ozbilgin MF, Prainsack B, Shaw S. Moral 
entrepreneurship, the power-knowledge nexus, and the Cochrane “crisis”. J Eval Clin Pract 2019;1-
9. 2019 May 26. DOI: 10.1111/jep.13173. 
 
6 Greenhalgh T, Ozbilgin MF, Prainsack B, Shaw S. Moral entrepreneurship, the power-knowledge 
nexus, and the Cochrane "crisis". J Eval Clin Pract 2019;25:717-25. 
 
7 Corrigendum. J Eval Clin Pract 2019;25:908. 
 


